U bent hier: Home / Nieuws / Leven na Leuven: Koen Van Gerven, handelsingenieur en CEO van BPost

Leven na Leuven: Koen Van Gerven, handelsingenieur en CEO van BPost

Koen Van Gerven staat aan het hoofd van bpost, een bedrijf met ruim 26.000 werknemers dat onlangs verwikkeld raakte in een tumultueuze overnamedans met PostNL. De baas blijft er opmerkelijk rustig onder. “Gewoon voortdoen. Het leven is niet zo ingewikkeld als veel mensen het maken, hoor.”

Hij maakt wel duidelijk dat hij in zijn jonge jaren nog niet zo wijs en ervaren was. “Ik had zelfs geen plan. Er stond maar één iets vast: ik zou naar de KU Leuven gaan. Mijn moeder was er doctor in de rechten geworden en mijn vader was er prof fysica. Voor mij was handelsingenieur een aangename keuze. It kept my options open.

Van Gerven is een actieve student – hij is preses van de Kring Internationale Betrekkingen – maar zit niet op kot. “Bij ons thuis in Heverlee had het soms wel iets van een kot – op een bepaald moment studeerden vijf van de zes kinderen samen aan de KU Leuven – maar er werd toch meer orde en methode verwacht. Ik hield er geen trauma’s aan over, maar dat ik na mijn afstuderen voor een MBA naar Cornell (Amerikaanse elite-universiteit – red.) ging, was een vorm van compensatie, denk ik. Ik had bovendien nog geen goesting om te gaan werken." Het werd een schitterend jaar.

Weer thuis doet Generale Bank hem financieel het beste voorstel. “Als jonge mens ben je daarmee bezig, uiteraard. Na negentien jaar had ik een prachtig kantoor en een auto met chauffeur, maar ik stapte uit die gouden kooi om Acerta te gaan leiden, een kleiner en minder comfortabel bedrijf. Een vreemde move dus voor veel mensen, maar de Generale Bank was aan het stilvallen door de fusie met ASLK. Ik dreigde in slaap te vallen, en wie weet, nooit meer wakker te schieten.” “Bij Acerta leerde ik dat je als eindverantwoordelijke beslissingen moet nemen, hoe moeilijk die ook zijn.”

“Toen de routine daar opnieuw dreigde toe te slaan, merkte ik dat ik openstond voor iets nieuws, een grotere diversiteit aan activiteiten. Mijn keuze voor bpost deed opnieuw wenkbrauwen fronsen in mijn omgeving. De Post …” Hij zegt het met dedain. “Toen ik hier in 2006 begon, stond het bedrijf niet bepaald bekend om zijn efficiëntie en dachten velen dat wij het volgende Sabena zouden zijn.”

De papieren post blijft inderdaad achteruitgaan. In 2016 draagt bpost ruim vier procent minder brieven rond dan het jaar ervoor. “Ik ben niet naïef, die dalende trend valt niet meer te keren. Het is wel jammer. Ik heb dit jaar weer nieuwjaarskaarten geschreven, en niet omdat ik me daartoe verplicht voel als postbaas. Brieven en kaarten bevatten emoties, en zonder emoties is het leven een pak schraler. Dus wat doen we? We brengen de emoties van een echte postkaart naar het digitale tijdperk. Met onze Mobile Postcard-app maak je van een foto op je smartphone een postkaart die wij drukken en bezorgen. Alles met een klik. De digitalisering is misschien de grootste bedreiging voor ons bedrijf, maar tegelijk biedt ze de grootste opportuniteit.”

Lees het volledige artikel in Campuskrant

Login op Alumninet

  • Pas je contactgegevens aan
  • Voeg je tewerkstellingsgegevens toe
  • Zoek je oud mede-studenten op
  • Pas je privacy-instellingen en contactvoorkeuren aan
  • Schrijf je in voor activiteiten en betaal meteen online
  • Betaal je lidmaatschap en druk meteen je lidkaart af

Meer info >>